NIEUWE MEDEWERKERS

Je moet je gezicht laten zien

Wim Salters

gezinsmanager

Wim Salters

gezinsmanager

Met een krappe arbeidsmarkt en een vijver waarin alle jeugdzorgorganisaties uit Amsterdam vissen, blijft het vinden van nieuwe medewerkers een uitdaging. We hebben veel openstaande vacatures voor gezinsmanagers en mede hierdoor ontstaan wachtlijsten voor onze gezinnen.

Dat willen we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen, we doen er dan ook alles om mensen te werven. Door samen te werken, eropuit te trekken en vooral: door mensen te ontmoeten. Want ook al werven we online en via sociale media, het persoonlijke gesprek is anno 2018 nog steeds dé manier om mensen te binden.

Het eigen netwerk
Wie weten er als geen ander hoe de ideale gezinsmanager eruitziet? Precies: onze eigen medewerkers. Daarom zijn er binnen de hele organisatie gesprekken gevoerd om nog scherper vast te stellen welke kennis en vaardigheden een nieuwe medewerker in zijn of haar rugzak moet hebben om de rol van gezinsmanager goed en met voldoening uit te kunnen voeren. De uitkomst: daadkracht en stressbestendigheid zijn de sleutelwoorden. Snel kunnen schakelen, is daarbij een belangrijke vaardigheid. Iemand moet het leuk vinden om meerdere ballen tegelijkertijd in de lucht te houden. Dit type mens is een gezinsmanager in de dop. Om medewerkers bewuster te maken van het feit, dat ze zelf die potentiële gezinsmanager aan kunnen dragen, is in 2018 een proef gestart met referral recruitment. Hierbij worden medewerkers die nieuwe gezinsmanagers aandragen, beloond. Deze tool zetten we nu nog steeds succesvol in.

Om mensen te vinden, moet je als organisatie de boer op. Dat hebben we in 2018 dan ook gedaan. Er zijn nieuwe collega’s gevonden tijdens inspiratiemiddagen bij het UWV en de reacties naar aanleiding van onze deelname aan de Nederlandse Carrièredagen blijven binnenkomen. Verder hebben we succesvol de samenwerking opgezocht met zes Amsterdamse jeugdhulpinstanties. Via een gezamenlijke vacature- en voorlichtingssite jouwkansindejeugdhulp.nl werven we mensen voor de jeugdzorg. Sinds de lancering van deze site in september 2018, stijgt het aantal kandidaten met een interesse in Jeugdbescherming gestaag.

Werving gezinsmanagers 2018

• 477 sollicitanten
  • 244 kandidaten op gesprek
  • 112 mensen hebben het assessment gemaakt
  • 63 gezinsmanagers aangenomen, waarvan 22 zij-instromers

‘Op talenten met een ambitie
voor Jeugdbescherming willen we best even wachten.’

Aanstormend talent
Het vinden van nieuwe medewerkers met de juiste opleidingsachtergrond wordt een steeds grotere uitdaging. Daarom koesteren we de jonge professionals die bij ons solliciteren. Door talentgesprekken te voeren en enthousiaste afgestudeerden te begeleiden bij hun keuze voor een carrière binnen Jeugdbescherming. Soms betekent dit, dat iemand eerst wat extra werkervaring gaat opdoen bij een andere jeugdhulpinstelling. Natuurlijk, daarin schuilt het risico dat potentiële medewerkers uiteindelijk elders carrière maken. Maar op die manier behouden we kandidaten wel voor de branche in het algemeen. En talenten met een blijvende ambitie voor Jeugdbescherming, daar willen we best even op wachten.

Nieuwe paden bewandelen
Onder alle kandidaten die graag als gezinsmanager aan de slag willen gaan, bevinden zich veel mensen met de juiste persoonlijke vaardigheden en een grote drive, maar zonder het vereiste diploma. Gelukkig is daar een oplossing voor gevonden: zij-instromers kunnen bij Jeugdbescherming een EVC-traject (Erkenning van Eerder Verworven Competenties) volgen. Gezinsmanager Wim Salters is zo’n zij-instromer. Hij vertelt over zijn carrièreswitch en over zijn ervaringen met het EVC-traject.

Zij-instromer Wim doet zijn verhaal

Wim: “Ik werk sinds november 2017 als gezinsmanager bij Jeugdbescherming. Hiervoor heb ik verschillende carrières gehad. Na mijn studie economie ben ik van een traject tot registeraccountant, via de marketing in een eigen onderneming en later trainingsbureau gerold. Door alles wat ik heb gedaan, liepen zingeving en zelfontplooiing als een rode draad. Ik ben iemand die intensief leeft en hard werkt. Avontuur trekt me. Zo ben ik in mijn vrije tijd een extreme kitesurfer, het liefst surf ik een storm in.

De afgelopen tien jaar heb ik als trainer veel mensen gecoacht, mentaal krachtiger gemaakt en begeleid bij onder andere loopbaanvraagstukken. Zingeving was daarin de grootste motivator. De basis voor geluk is weten waarom je bestaat, waarvoor je het doet.

Vorig jaar kwam ik online de vacature voor gezinsmanager tegen. Het feit dat je in deze functie de regie voert, past bij mij als persoon. Bovendien sprak ‘ieder kind veilig’ me ontzettend aan. Hiervoor wilde ik mij in gaan zetten! De begeleiding in mijn team was vanaf het begin af aan goed. Gelukkig, want van alle banen die ik heb gehad, is dit de meest ingewikkelde. Van het bijhouden van rapportages in computersystemen tot het omgaan met ouders met gedragsproblemen of het verdedigen van je case bij de rechter: je moet van alle markten thuis zijn.

Om de voor dit werk vereiste papieren te halen, heb ik een EVC-traject van zes maanden gevolgd. Tijdens dit traject bouw je een portfolio op. Daarin toon je de benodigde competenties voor het werken als gezinsmanager aan. Dat betekent veel graven in je mailbox. Ik schat dat het in totaal zo’n tien dagen kost om alle benodigde onderbouwingen bij elkaar te zoeken. De uitdaging ligt in het vinden van de tijd en energie om dat naast je gewone werkzaamheden te doen. Je bent immers tegelijkertijd aan het werk in een functie waarin je nog veel moet leren. Eenmaal gecertificeerd, word je bij het SKJ – Stichting Kwaliteitsregister Jeugd – ingeschreven. Deze registratie is verplicht voor iedere gezinsmanager.

‘Als het ingewikkeld wordt
moet je ouders continu de vraag blijven stellen:
wat is het beste voor jullie kind?’

Vanuit de gespreksmethodiek FFP – Functional Family Parole – worden we getraind om uit te gaan van gezamenlijke positieve drijfveren. Iedere ouder wil zijn of haar kind gelukkig zien. Als het ingewikkeld wordt, omdat er bijvoorbeeld sprake is van een vechtscheiding, moet je ouders continu de vraag blijven stellen ‘wat is het beste voor jullie kind?’ Ik had al heel wat ervaring met gesprekstechnieken, maar deze manier van gespreksvoering heb ik specifiek bij Jeugdbescherming geleerd.

Het liefst werk ik de rest van mijn carrière bij Jeugdbescherming. Al heb ik soms gedacht ‘ik kap ermee’, maar die momenten horen erbij. Dat zijn hobbels en die neem je. Mensen in mijn omgeving zeggen weleens dat alle vaardigheden die ik in het verleden heb opgedaan, nu samenkomen in dit werk. Ik antwoord dan gekscherend dat het jammer is, dat ik daar zo’n omweg voor nodig had. Maar dat is gewoon het pad dat ieder mens aflegt. Het gezegde is niet voor niets: ‘you teach what you have to learn’. Als trainer hielp ik andere mensen met hun loopbaanvraag, nu zit ik zelf eindelijk op mijn plek.”